Update #1

 

Beste ouders,

Het is heel leuk en fijn natuurlijk om te zien dat steeds meer ouders en kinderen de dansschool weten te vinden!
Er worden nog steeds proeflessen aangevraagd en er zijn weer leden bijgekomen. 

Graag wil ik jullie elke maand een update sturen met wat er in de dansles gedaan wordt, zodat je als ouder ook met je kind hierover kan praten, mocht je kind niet veel uit zichzelf vertellen. Ook zal ik steeds de Spotify playlist delen, dan kunnen jullie de muziek thuis ook afspelen.
Deze eerste update zal wat aan de lange kant zijn, aangezien het de allereerste is en ik hierin deel wat we in september én oktober hebben gedaan. Je kunt gemakkelijk naar beneden scrollen naar de verschillende kopjes. Vergeet ook niet te kijken naar Agenda, Gezocht en FAQ.

Aangezien ik tijdens de les met mijn aandacht bij de kinderen en de les ben, heb ik niet echt tijd om foto’s of filmpjes te maken, er is dus vooral wat beeldmateriaal van de Tari mini’s die les hebben van Steffie.

In de tweede week van november probeer ik weer een nieuwe update te sturen. 

 

Tari mini: 2-4 jaar
De allerkleinsten dansten met juf Steffie het piratenthema!

Eerst maken we het lichaam even warm met een warming up dansje.
Juf Steffie had onderweg naar de dansles een groot papier gevonden, niet zomaar een papier, het is een schatkaart! Op die schatkaart stond dus hoe je bij de schat kon komen.
Eerst maar eens echte piraten worden door te dansen en bewegen als een echte piraat.
De piraten moeten eerst met de boot naar schateiland. Eenmaal op het eiland moeten ze over de wiebelbrug (voetje voor voetje). Toen dat gelukt was, was het tijd om het water over te steken. Maar o jee, er zitten ook krokodillen in het water, dus goed op de stenen stappen anders bijten ze in je teen of voet (stappen, springen, rechtdoor, zigzaggend). Eenmaal aan de overkant moeten we oppassen voor andere piraten, want die willen ook de schatkist. We moeten dus zorgen dat we de andere piraten sneller af zijn (sluipend, op de tenen, rennen) om uit eindelijk bij de schatkist te kunnen komen. De schatkist ligt nog wel verstopt, dus na even zoeken met z’n allen kunnen we hem vinden! Gelukkig is het de piraatjes steeds gelukt en vierden ze ten slotte feest samen met mama, papa of opa/oma door samen te dansen.

Helaas kon juf Steffie 2x niet aanwezig zijn maar viel juf Irene in. Met juf Irene gingen ze samen met Lila dansen. Hierover kan je lezen bij 4-6 jr, al was het voor de mini’s een iets aangepaste versie.

Na de vakantie dansen ze nog 1x als piraatjes! Het is heel leuk om te zien dat ze steeds losser komen en ook stukjes onthouden en dus herkennen.
Na de piraten komt er een nieuw thema.
Klik hier voor de Spotify Playlist Piratenthema en hier voor Lila gaat dansen.

De schatkaart bekijken

Varen met de boot

Over de wiebelbrug

Over de krokodillen springen

Sluipende piraten

De schatkist zoeken

Feest omdat de schatkist is gevonden!

Tari 1: 4-6 jaar
September – Lila gaat dansen
In de maand september zijn we van start gegaan met ‘Lila gaat dansen’. Dit is een verhaal waarin duidelijk wordt voor kinderen wat er in een dansles gebeurt. Voor kinderen die voor het eerst komen dansen is dit vooral handig. Kinderen die al eerder gedanst hebben weten natuurlijk al hoe een dansles verloopt, maar ook voor hen was het leuk om met het verhaal van Lila dit te doorlopen.

Lila gaat eerst in een trein naar de dansles (op verschillende manieren; op je tenen, gebukt, op je hakken, om de beurt een been, etc), eenmaal in de dansles mag iedereen zijn of haar naam zeggen, wat best wel spannend kan zijn. Lila verandert dan ook van kleur, omdat ze het spannend vindt. Haar huidje verandert steeds van kleur als ze een andere emotie heeft, zoals boos, verdrietig, bang en blij. De verschillende emoties komen terug in het dansje ‘Weet jij hoe ik me voel?’

Een dansles begint eigenlijk altijd met een warming-up. Dus net als Lila maken we alle lichaamsdelen wakker en warm. Dan kan de dansles echt starten. En begint het dansverhaal; Deze lessen gingen we over op het magische paleis, waar we uitgenodigd zijn om naar het feest te komen als prinsessen. De ene week waren er ook nog piraten uitgenodigd, de tweede week cowboys, de derde week Unicorns, maar de laatste week alleen prinsen en prinsessen.

Na het feest blijft er een magisch koffertje staan. Wat zit daarin? Eerst springen we er nieuwsgierig overheen op verschillende manieren en met verschillende opdrachten (huppelen, rennen, met 1 been erover, met 2, eroverheen en dan in de hoepel een rondje draaien, er overheen en dan op de balanssteen op 1 been blijven staan – passé oefenen-, en zelfs een koprol op de mat) Maar dan kunnen we de nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en openen het koffertje. Er zitten toverstafjes in met een toverspreuk! Al dansend proberen we de toverstokjes te activeren. We zijn in de weken in van alles betoverd, van kikkers, tot vogels en unicorns, maar eindigen altijd weer als prinses.

Dan is het nog tijd voor een choreografie. Deze leren ze op ‘Beter als je danst’ van K3.
Na de choreografie, beginnen we aan de cooling down. Eerste even alle lichaamsdelen weer langs om te bedanken voor het dansen. Ook gaan we weer terug naar Lila, die nog een kopje thee drinkt (ademhalingsoefening om rustig te worden) en gaan we lekker slapen om vervolgens wakker gekriebeld te worden door de kriebeldeken. Dan mag iedereen nog één keer mooi dansen.
Klik hier voor de Spotify playlist.

Lila gaat dansen

Diagonaal over de zaal oefeningen

Het magische koffertje met toverstafjes

Oktober – Lekker eigenwijs
Heel oktober dansten we in het thema van de kinderboekenweek; Lekker eigenwijs!
De warming up starten we op het kinderboekenlied van kinderen voor kinderen – Lekker eigenwijs.
De warming up trekken we nog een beetje door naar de ‘eigenwijze lichaamsdelen’. Dit is een stopdans waarbij je tot de stop steeds een lichaamsdeel eigenwijs mag bewegen (dus bijv. je hoofd, dan je schouders, je billen, je benen en voeten)

Speurneus; Iemand is de eigenwijze ‘juf’ en iemand is de speurneus.  De juf beweegt (eigenwijs) steeds een lichaamsdeel, de rest doet dit zo onopvallend mogelijk na. De speurneus kijkt goed rond en gaat raden wie de eigenwijze juf is.

Alles andersom. Als je eigenwijs bent doe je alles andersom/tegengesteld. Op het liedje van kinderen voor kinderen – Andersom doen de kinderen precies het tegenovergestelde van wat ik zeg. Dus zeg ik bijv. hoog, gingen zij laag en andersom, zeg ik stampen met je voeten, klappen zij in hun handen en andersom, zeg ik op 1 been staan, stonden ze er juist op 2 en andersom, etc. Dit vonden ze erg leuk!

Eigenwijze route; er liggen kleine en grote plassen. Hier gaan we zigzaggend tussendoor, overheen, achteruit tussendoor, huppelend tussendoor over doorheen, juist erin stampen, erin springen met 2 benen, op 1 been, op de kleine plasjes stappen, op de grote een draai maken, etc..

Eigenwijs kind: is een rekoefening. Veren in vlinderzit (voeten tegen elkaar aan), in langzit naar voren rekken en in spreidzit zijwaarts en naar voren rekken met behulp van een soort dansje op de tekst.

Pannenkoek: Het eigenwijze kind ging over eten wat je lekker vindt, dus we hebben wel trek in iets lekkers gekregen.
Iedereen krijgt een lekker pannenkoekje, alleen eigenwijs als we zijn, eten we hem niet op maar leggen hem op onze kop! Met het kleine pannenkoekje op het hoofd proberen voorwaarts en achterwaarts te lopen, zijwaarts lopen, naar beneden te zakken en weer rechtop te komen, een draai maken en op 1 been staan en zelfs kleine sprongetjes maken!

Dan was het tijd voor de choreografie, nog steeds op Beter als je danst van K3.

Cooling down met eigenwijze Bas Ballon; Ten slotte kijken we naar Bas Ballon, hoe deze eigenwijs beweegt. Hij vult hij zich snel met lucht en groeit snel of steeds een klein beetje lucht en groeit in stukjes, dan laat hij zich leeglopen, in kleine stukjes, of juist heel snel. Op de muziek doen we Bas na. Goed luisteren, dan weet je of er lucht bij komt en we groter worden of juist leeglopen. Maar pas op als je de ballon te ver opblaast dan…PATS!

Nog een zwaai dansje om de les uit te zwaaien en we sluiten weer af met de kriebeldeken.
Klik hier voor de Spotify Playlist.

In November komt er weer een nieuw thema.

Eigenwijze route

Pannenkoekjes op het hoofd

Eigenwijze Bas Ballon

Tari 2: 6-8 jaar

Met 6-8 jaar werken we minder met een thema, maar soms verwerken we er wel iets van een thema in.
In september deden we onder andere de volgende dingen in de les:

  • Warming up op Flemming – Hoop dat jij me mist (waar we al wat bewegingen/pasjes leerden die we later ook in de choreografie gebruikten)
  • Oefening dance like a Flamingo; klein dansje waar je tussendoor steeds goed moest luisteren naar de Engelse tekst om te weten waar je met je handen op moest klappen (head, head, shoulder, shoulder, etc..)
  • Oefening op Contigo van Emma Heesters en Rolf Sanchez. Op het couplet wat rek en strekoefeningen voor armen en benen en op het refrein een korte choreografie met daarin wat techniek verwerkt
  • Oefening op Parler Francais van Claude: Even de spieren oprekken zittend op de grond (voornamelijk in spreidzit en langzit) in de vorm van een soort choreografie. “Dat doet pijn aan mijn spieren juf!” Ja dat kan kloppen, deze spieren zijn misschien niet gewend om zo opgerekt te worden, maar hoe vaker je dat doet hoe makkelijker het gaat doordat je spieren soepeler en losser worden. Spieren die je nodig hebt om te dansen! 🙂
  • Oefening over de zaal op Double Life – Despicable me. Dit liedje gaat over undercover werken. We bewogen dus over de zaal alsof we de boeven en superhelden waren. Zo bewegen dat je niet ontdekt wordt (op je tenen, juist laag, zijwaarts, etc), of juist bewegen dat je achter de boeven aan kan vliegen (grote sprongen bijv.).
  • Choreografie op Superkracht van NXT kinderen voor kinderen
  • Samenwerken; we hebben 2-aan-2 gespiegeld, dansmemory gespeeld, samen aan de hand van 2 bewegingen (die op een kaartje staat die je trekt) een heel kort dansje maken.
  • Cooling down: rustig even hele je lichaam los bewegen en de Kriebeldeken. Bij de Kriebeldeken doen ze alsof ze gaan slapen en worden ze wakker gekriebeld door de kriebeldeken. Ze mogen dan nog een keer zo mooi dansen als ze kunnen.
    Klik hier voor de Spotify Playlist

Oktober:
Ook bij de 6-8 jaar maakten we enigszins gebruik van het thema Lekker Eigenwijs, maar ook wel ‘jezelf zijn’.

  • Warming up op Lekker eigenwijs – kinderen voor kinderen, het dansje dat (iets aangepast) hoort bij dit nummer
  • Oefening op Superkrachten – Russo; oefeningen verwerkt in een choreografie. Het refrein meer gericht op choreografie passend bij een superheld met daarin wat technieken (op je tenen, draaien, diepe plie..)
  • Oefening op Onweer in mijn hoofd – Flemming; rekken en strekken van beenspieren met op het refrein een choreografie.
  • Over de zaal op Move – Adam Port en anderen en Het vijfsterrenhotel 1e couplet van Dansspetters: jazz-walk (onder een ‘afdakje’ grote passen), vooruit, achteruit, kleine sprongen, grote sprongen, draaien, zijwaarts, etc.
  • Choreografie: Superkracht van NXT kinderen voor kinderen
  • Samenwerken; gewoon spiegelen, eigenwijs spiegelen; tegengesteld, op een hele andere eigen manier.
    Opvolgen; iemand begint met een beweging met een bepaald lichaamsdeel, de volgende past het iets aan, de volgende ook weer, tot aan de laatste toe.
    samen aan de hand van 2 bewegingen (die op een kaartje staat die je trekt) een heel kort dansje maken.
    Pannenkoek: klein pannenkoekje op je hoofd, daarmee naar voren en achteren lopen, zijwaarts, naar benden en omhoog bewegen, rondje draaien, op 1 been staan en zelfs kleine sprongetjes maken!
  • Cooling down op Bas Ballon (ze zagen dat de kleintjes voor hen een ballon kregen en wilden dat ook wel. Daar moet je natuurlijk wel wat voor doen 😉
    en/of kriebeldeken of even stretchen
    Klik hier voor de Spotify Playlist

In november weer nieuwe muziek, nieuwe oefeningen en choreografie.

Warming up

Spiegelen

Kaartjes met danspasjes

Voor in de agenda:

  • Volgende week 28 okt – 3 nov is het herfstvakantie en is er geen les!
  • Laatste les voor de kerstvakantie (dinsdag 17 en woensdag 18 dec) 4-6 jr en 6-8 jr: laatste 10 minuten kijken voor 2 dansjes!

Nieuwe lessen:
We willen heel graag van start met 2 nieuwe lessen!

Musicaldans voor 10+ en Dansfit 30+

Musicaldans 10+: Houdt jouw kind van dansen en acteren? Dan is onze Musicaldans 10+ les de perfecte plek om dit te ontdekken en ontwikkelen! In deze lessen leren kinderen niet alleen (show)dansmoves, maar ook toneelspelen, zodat ze helemaal klaar zijn om op het podium te stralen. Deze les is niet alleen voor kinderen die al van dansen en acteren houden, maar ook voor degenen die willen werken aan hun zelfvertrouwen en minder verlegen willen zijn. Het is een veilige, gezellige omgeving waar iedereen de ruimte krijgt om te groeien en te schitteren.

Dansfit 30+: Kom lekker in beweging met ons nieuwe Dansfit voor 30+ lesuur! Of je nu danservaring hebt of niet, het belangrijkste is dat je geniet en het gevoel hebt dat je de sterren van de hemel danst. In deze energieke lessen combineren we verschillende dansstijlen met spierversterkende oefeningen, balansoefeningen en werken we aan flexibiliteit en mobiliteit. Denk aan een heerlijke mix van dans, pilates, yoga en krachttraining. En natuurlijk mag een leuke choreografie niet ontbreken! Stap even uit je dagelijkse routine en samen in groepsverband maken we van elke les een feestje! 


Les op maandag

Daarnaast zijn we een invulling aan het geven voor op de maandagmiddag. Wordt het nog een 2-4 jr, of juist 4-6 of 6-8 jr of een specifieke groep voor jongens hiphop??? Hou ons hiervoor in de gaten op Instagram of op de website!

Gezocht:

Om iets meer mogelijkheden in het rooster te creëren, zijn we op zoek naar een zaal in de buurt van centrum/Quatrebras op maandagavond (vanaf +/- 17:00-21:00) Liefst ergens waar al spiegels zijn en waar het evt andere dagen ook nog beschikbaar is. Heeft iemand een tip? (deze opties kennen we al: het Dorpshuis, de Sporthoeve en gymzaal het Voortouw)
Mail naar hallo@dansschooltari.nl of stuur een appje op 06-25588482 
Dank voor het meedenken!

FAQ
In iedere update proberen we een vraag te beantwoorden die we vaker gesteld krijgen. Deze maand:

Komt er ook een eindshow waarin alle groepen optreden in het theater ?
Dat is zeker het doel! Optreden in het theater is het leukste dat er is! Echter zal dit in 2025 helaas nog niet lukken. Een theater moet je al ver van tevoren boeken en kost best een hoop geld. Aangezien de dansschool dit jaar gestart is, moeten we eerst zorgen dat er genoeg leden zijn om zo’n dansshow te kunnen geven en bekostigen. Wel gaan we kijken naar een leuke plek waar alle groepen in juni hun dansen kunnen optreden voor papa’s, mama’s, broertjes, zusjes, opa’s, oma’s! Een soort mini show dus! 

En vlak voor de kerstvakantie mogen alle ouders de laatste 10 minuten van de les kijken naar 2 dansjes.